Op initiatief van de leden is tijdens het congres van GroenLinks besloten om premier Rutte te steunen in het resultaat dat hij heeft behaald in Europa betreffende het Oekraïne-verdrag. Dat bewuste handelsverdrag is in een referendum weggestemd, waarmee het kabinet in Europa een lastige positie kreeg. GroenLinks pleitte destijds voor het Oekraïne-verdrag, maar de Nederlanders beslisten anders, althans zo’n dertig procent van de Nederlanders die de moeite nam om hun stem uit te brengen. Rutte heeft in Europa succesvol onderhandeld. Het GroenLinks-congres heeft de motie omtrent dit onderwerp omarmd. Leer verder over de inhoud van die bewuste motie.

MOTIE

Overwegende: • Dat het bij het referendum over het “Oekraïne-Verdrag” van april 2016 in sterke mate heeft ontbroken aan goede informatie voor alle kiezers • Dat dat mede er toe heeft geleid dat op grond van zeer uiteenlopende motieven is gestemd • Dat enige initiatiefnemers van het referendum naderhand zelfs expliciet hebben aangegeven dat het hun bij dat referendum niet ging om de Oekraïne maar om het dwarszitten van de EU

• Dat voor zover er wel Oekraïne betrokken inhoudelijke motieven een rol speelden dit vooral ging om 3 punten: geen opstap naar een EU-lidmaatschap, geen toezegging voor automatische militaire steun, geen extra gelden naar Oekraïne

Constaterende:

Spreekt uit dat de GroenLinks Fracties van de Tweede en Eerste Kamer bij deze worden opgeroepen te zijner tijd te stemmen voor het ratificeren van het “Oekraïne-Verdrag met appendix” En gaat over tot de orde van de dag.

Was getekend: Ate Flapper (Opsteller van de motie) Henk de Weerd (GroenLinks medewerker) Ger Zuiderveen (fractievoorzitter GroenLinks Hoogezand-Sappemeer) en ruim twaalf anderen.