De inwoners hebben inspraak in het gemeentebeleid. Daarbij hoort een bestuursstijl waarin het gesprek met de samenleving wordt aangegaan, dienend leiderschap en een organisatie die ondersteunend is aan de inwoners. GroenLinks vindt dat de lokale overheid (bestuur en organisatie) moet kunnen loslaten en vertrouwen op de kracht in de samenleving.
De gemeente is geen (digitaal) loket zonder gezicht. Wij vinden dat het bestuur en de gemeente (raadsleden, burgemeester, wethouders en ambtenaren) bij uitstek het menselijke gezicht en het aanspreekpunt zijn voor al haar inwoners, organisaties en bedrijven.
Wij zien een solidaire samenleving als een vorm van beschaving, met solidariteit tussen kansrijk en kansarm, wie vandaag kansrijk is, kan morgen kansarm zijn.
De samenleving wordt verrijkt door verschillen op cultureel- en religieus gebied, in opleidingsniveau en gezinssamenstelling. Wanneer mensen vanwege leeftijd, kleur, levensovertuiging, handicap, geslacht, seksuele gerichtheid of politieke opvatting belemmerd worden om deel te nemen aan de samenleving, dan maakt GroenLinks zich hard om deze belemmering(en) weg te nemen.
Dit zijn onze plannen:
- Om een betere aansluiting te verkrijgen op vragen en belangen van inwoners, bedrijven en organisaties stellen wij voor te onderzoeken of de raadscommissies en de portefeuilleverdeling van wethouders niet beter ingedeeld kunnen worden naar dorpen, buurten en (doel)groepen.
- We verlangen een groter aandeel van mensen met een niet-westerse culturele achtergrond op hogere functies bij de gemeente. De medewerkers van de gemeente vormen een afspiegeling van de samenleving. De diversiteit in het personeelsbestand is vanzelfsprekend.
- GroenLinks wil dat de gemeente veel stages, leerwerkplekken en banen aan jongeren en inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt aanbiedt.
- Om de sociale teams te versterken worden sociale raadslieden aangesteld. Sociale teams zijn elke dag een dagdeel fysiek open voor de burgers
- Er komt tenminste één keer in de week een spreekuur van Burgemeester en wethouders om individuele vragen van burgers te beantwoorden.
- Mocht er een geschil ontstaan, dan kunnen mensen gebruik maken van een goed toegankelijke en effectieve klachtprocedures die een oplossing biedt. De inwoners horen tevreden te zijn over de gemeentelijke dienstverlening.
- We zetten in op gemak door meer digitaal te doen. Dat laat echter onverlet dat mensen ook terecht kunnen bij het loket. Daar worden ze op een persoonlijke manier benaderd en geholpen bij het beantwoorden van hun vragen.
- GroenLinks staat voor een gastvrije gemeente Midden-Groningen, waarbij dorpen en buurten die vrijwillig vluchtelingen op willen nemen worden gestimuleerd en gefaciliteerd.
- De gemeentelijke organisatie biedt een platform en steunpunt voor alle inwoners, van kansrijk tot kansarm(er).
- De gemeente ondersteunt mensen die minder goed zijn in het doen van aanvragen en regelingen die juist voor hen bedoeld zijn.
- Bij een goede dienstverlening hoort dat de overheid inbreuken op mensenrechten zoveel mogelijk voorkomt. Duidelijke regels zijn nodig om helderheid te bieden en willekeur te voorkomen.
- Dat de overheid zich aan regels houdt, is nodig in het belang van de rechtszekerheid en rechtsgelijkheid. Regels zouden echter hun doel niet voorbij moeten schieten en zo rigide zijn dat er in de uitvoering onvoldoende mogelijkheden zijn rekening te houden met individuele situaties. De menselijke maat is leidend, regels volgen daarna.
- De gemeente zet naast de digitale communicatie flexibele vormen van dienstverlening in op verschillende locaties vanwege de grote afstanden in de gemeente.
- De inwoners van Midden-Groningen maken gebruik van 1 loket, 1 telefoonnummer, 1 digitaal adres voor alle (aan-)vragen, regelingen of meldingen.
- De gemeente heeft een toegankelijk meldpunt voor haar inwoners. Het meldpunt van de gemeente wordt actief ingezet. Overlastmeldingen worden geregistreerd.
- Het beleid is altijd op de inwoners gericht. De dienstverlening wordt geëvalueerd en verbeterd samen met (professionele) ervaringsdeskundigen, klankbordgroepen en inwoners zelf en eventueel wordt de organisatie daar op aangepast.