Kansengelijkheid begint niet bij onderwijs, maar bij een goede (financiële) thuissituatie. Onderwijs is belangrijk, maar is niet zaligmakend. De thuissituatie en de directe dagelijkse omgeving spelen eveneens een grote rol wanneer we het hebben over kansengelijkheid. Misschien is de huiselijke omgeving (en de straat) nog belangrijker dan het onderwijs.
Dit zijn we van plan:
- Scholen zijn de aangewezen plekken waar leerlingen met verschillende achtergronden elkaar ontmoeten. De scholen kunnen hieraan invulling geven met burgerschapsonderwijs, niveau-overstijgende projecten en vriendschapsscholen. De gemeente stimuleert deze vormen met voorlichting en gesprekken.
- Er komen subsidies om het personeel te trainen in het omgaan met structurele uitsluiting. Op scholen, jeugdcentra en sportclubs ontmoeten ontzettend veel kinderen van verschillende culturen elkaar. Om deze plekken zo fijn mogelijk te maken voor iedereen, is het van belang dat de begeleiding om kan gaan met uitsluiting op welke vorm dan ook.
- Midden-Groningen maakt subsidie vrij voor scholen om docenten te trainen in het omgaan met structurele uitsluiting zoals racisme en discriminatie. De docenten worden zich bewust van hun eigen vooroordelen. De gemeente draagt op deze wijze een steentje bij aan breed inclusief onderwijs: onderwijs waaraan elk kind volwaardig en veilig kan deelnemen.
- We willen dat op scholen goede programma’s zijn rond pesten en uitsluiting. Zodat elk kind in Midden-Groningen zich geaccepteerd en veilig voelt.
- Er zijn meer ontmoetingsplekken voor de jeugd nodig. Veel hangplekken zijn verouderd, in de tijd van digitalisering is het voor jeugd niet altijd aantrekkelijk elkaar ‘in het echt’ te ontmoeten, terwijl dit toch enorm belangrijk is. Mede door corona hebben kinderen en leerlingen elkaar vaker online gezien dan in levende lijve, het is belangrijker dan ooit om ontmoetingsplekken te creëren.
- GroenLinks wil bevorderen dat Jongeren ook buiten schooltijd met leren bezig zijn, al dan niet op een passieve manier. Leren gaat verder dan alleen het onderwijs, het is belangrijk dat kinderen zich zo vaak mogelijk in een stimulerende omgeving bevinden, om de ontwikkeling te optimaliseren.
- De gemeente zorgt samen met de scholen voor voldoende stageplaatsen en leer-werktrajecten bij de verschillende gemeentelijke afdelingen.
- Er zijn meer en kortere lijntjes nodig tussen instanties die werken met jongeren. Denk aan scholen, sportverenigingen, jongerencentra of een bibliotheek. Door instanties goed met elkaar te laten communiceren kunnen jongeren optimaal begeleid worden. Ook kunnen door samenwerkingsprojecten kinderen leuke ervaringen opdoen. De gemeente kan hier een regisserende rol in spelen.